Beelden in Veerallee

Baat, Jan de / Boemerang / 1972

Westenholte, Kamperpoort

Aanvankelijk liet Jan de Baat zich inspireren door de ‘klassieken’ onder de moderne beeldhouwers: Marino Marini, Henry Spencer Moore en Ossip Zadkine, maar in de loop van zijn artistieke carrière ontwikkelde hij een eigen beeldtaal.

Lees verder

Boone, André / Le Chêne / 1995

Veerallee, Oude Veerweg, Spoolderbergweg, Spoolderbos

Le Chêne herinnert aan historische gebeur­tenissen. De relatie tussen beeld en plek is een belangrijk gegeven. Zonder uitleg is Le Chêne moeilijk op waarde te schatten. Vorm en inhoud zijn gebaseerd op geschiedkundige feiten en vrije associaties.

Lees verder

Couzijn, Wessel / Corporate Entity / 1965

Westenholte, Veerallee, Blaloweg

Corporate Entity wordt algemeen gezien als één van de belangrijkste beelden binnen het oeuvre van de kunstenaar die in 1984 in Haarlem overleed. Wessel Couzijn maakte het beeld in 1963 voor het hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam.

Lees verder

Rütte, Iris le / Ei, huis, klok / 1997

Veerallee

De bermbeelden zijn vergroeid met de omgeving. Alsof ze er altijd hebben gestaan. Toch zijn het omgevingsvreemde elementen die refereren aan eigenaardige handelingen. Welk normaal mens balanceert er met een ei op de voeten, kruipt in of uit een klok of plaatst een kruiphuis op kniehoogte? Wie een beetje thuis is in de kunstgeschiedenis, kan die vraag beantwoorden. De scènes zijn namelijk deels ontleend aan het schilderij Tuin der Lusten van Jeroen Bosch, dat in Madrid hangt.

Lees verder

Stoop, Caroline / Zonder titel / 1995

Veerallee

De verwijzing naar Art Déco heeft alles te maken met de bouwstijl en gevelversieringen van de oude panden in het Veeralleekwartier. Caroline Stoop streefde naar een eigentijdse aanvulling op de artistieke stroming die de kunst van het versieren begin vorige eeuw weer salonfähig heeft gemaakt.

Lees verder