Gijssen, Jo / Zonder titel / 1984

Aa-landen, Botlek

Het hardstenen beeld Zonder titel dat in 1984 geplaatst werd in de Zwolse wijk Aa-landen is kenmerkend voor de werkwijze van de Brabantse kunstenaar. De enorme brokken hardsteen zijn weliswaar bewerkt, maar de artistieke ingrepen zijn tot een minimum beperkt.

In zijn schilderijen (gemengde technie­ken) en beelden maakt de kunstenaar uit Eindhoven gebruik van gevonden materialen. Hij behandelt die vondsten niet als ready mades maar onderwerpt ze aan opmerkelijke ingrepen en toevoegingen.

Kracht

De bijzondere kracht van Gijsen schuilt in zijn vermogen om via vindingrijke ingrepen en associaties tot oorspronkelijke beelden en schilderijen te komen. De basis van zijn kunst wordt gevormd door ongecompliceerde combinatiedrift en authentieke visie. De kunstenaar rangschikt, klieft, bundelt, verbindt, beschil­dert, stapelt, combineert en bewerkt. Dat levert kunst op die even simpel als verras­send is.

Met gevoel voor humor stelt hij vormen samen uit marmer, gra­niet, touw, hout, koper, leer en andere materialen. Zijn beelden zijn understatements. Ze roepen dat kunst niet gewichtig en ingewikkeld hoeft te zijn en dat een goede vondst het halve werk is.

Gijsen speelt met vorm en materie. Een tweedelig beeld dat bestaat uit een grote rechtopstaande steen en een klein kiezeltje heet Mijn steun en toeverlaat.

Benadrukken

Men moet het zien om de vondst te kunnen waarderen. Hetzelfde geldt voor de andere werken van Gijsen.

Telkens weer benadrukt de kunstenaar dat hij niet op zoek is naar dramatiek of gecultiveerde schoonheid maar naar de zeggings­kracht van het kleine, nietige en schijnbaar nutteloze ding. Waar nodig grijpt hij in, maar waar mogelijk laat hij de oorspronkelijke vorm in tact.

Kijken, zoeken, ontdekken en verrassen: daar gaat het om. Gij­sen kiest niet voor het grote gebaar maar voor het effect van de subtie­le wending.