Baetsen, Jan / Halve cirkels / 1975

Westenholte

De Beeldende Kunstenaars Regeling werd gerealiseerd ter gelegenheid van de nieuwbouw van een bibliotheekfiliaal in Westenholte, is een duidelijk voorbeeld van plaats- en situatiegebonden kunst. Niet voor niets spreekt maker Jan Baetsen (Roermond, 1944) van een situatieplastiek.Bijzonder aan het beeld is het schilderachtige effect dat de kunstenaar heeft verkregen door het staal te slijpen. Door die ongebruikelijke bewerking is de suggestie van een ietwat vlekkerige, zachte huid ontstaan.

Kronkelen

Het grillige dessin doet denken aan de huid van giraffe, een exotische slang of een andere diersoort. Het beeld krijgt daardoor een natuurlijk en organisch karakter dat op aangename wijze contrasteert met de geometrisch abstracte vormentaal.

Het driedelige beeld bestaat uit vier elementen die ogenschijnlijk langs en door het gebouw kronkelen. Oorspronkelijk (in 1975) betrof het een plastiek die de ingang van het gebouw moest markeren.

Schilderachtig

Na de aanpassingen in 1983 groeide het kunstwerk uit tot een ruimtelijke ingreep die grote invloed heeft op de beleving van de plek en de omgeving.

Baetsen wekt de suggestie dat het om een doorgaande golfbeweging gaat. Het lijkt alsof hij een ruimtelijke tekening heeft gemaakt die een slingerend circuit beschrijft. In de beelden van Baetsen speelt de relatie tussen lijn en volume een belangrijke rol.

Een lijn is feitelijk niets meer of minder dan de registratie van een beweging, terwijl massa en volume body geven aan een beeld. De constructivistische vertrekpunten van de kunstenaar wijzen in antiorganische richting, maar het geschuurde oppervlak voorkomt dat de sculpturale ingreep als kil of machinaal wordt ervaren. Schilderachtigheid, warmte en sensitiviteit gaan een synthese aan met afstandelijke berekening.