Berends, Gijs / Zonder titel / 1992

Holtenbroek, Monteverdilaan (kinderdagverblijf)

Dat hij een fantasiebeest zou bedenken, stond voor de kunstenaar eigenlijk al op voorhand vast.

Het beeld sluit door zijn fabeldierachtige uitstraling niet alleen aan bij de verbeeldingswereld van jonge kinderen maar doet ook een appèl op de behoefte van elk mens om af en toe even op een ongeconditioneerde manier naar de dingen te kijken.

In het vrije werk dat Berends in de jaren ’80 maakte waren huiselijkheid en gezinsleven regelmatig terugkerende thema’s. Onderwerpen als liefde en verliefdheid en huiselijk geluk fungeerden als katalysator.

Combinatie

De kunst die Berends in de jaren ’80 exposeerde, viel op door de solide combinatie van spontaniteit en vakmanschap. In die tijd was zijn werk ontwapenend en oprecht en het sloot aan bij het appreciatievermogen van grote groepen kunstliefhebbers.

De kunstenaar zocht die waardering niet bewust. Dat wil zeggen: hij deed geen concessies aan de gemiddelde smaak.

Opmerkelijk is wel dat hij zijn brede artistieke belangstelling vertaalde in beeldende kunst waarin hij een ruim spectrum van mogelijkheden, stijlen, technieken en disciplines etaleerde. Maat houden was voor hem in die tijd een lastige opgave.

Observaties

In het vroege werk van Berends zijn verwantschappen terug te vinden met de kunst van Willem de Kooning, Jackson Pollock, Anselm Kiefer en andere illustere voorgangers. In zijn latere werk heeft de kunstenaar zich losgemaakt van die invloeden. Observaties van kinderen en dieren werden steeds belangrijker.

Berends dwingt zichzelf om dicht bij huis en ook dicht bij zichzelf te blijven.