Boezem, Marinus 1977-78 / Presse-papier / 1985

Diezerpoort, Van Wevelinkhovenstraat (Historisch Centrum Overijssel)

Marinus Boezem heeft kunstgeschiedenis geschreven met ruimtelijke ingrepen en concepten die niet persé eeuwigheidswaarde beoogden. Beeldende kunst kon in zijn optiek zowel bestaan uit objecten als uit acties. Naast tijdelijke projecten realiseerde hij projecten en sculpturen met een blijvend karakter.

Het beeld Presse-papier is daar een voorbeeld van. In dit beeld is de fascinatie van de kunstenaar voor lucht, luchtdruk en luchtcirculatie, wind, temperatuur en ventilatiesystemen ogenschijnlijk op een zijspoor gerangeerd, maar de daarmee samenhangende belangstelling voor zwaartekracht en bewegingen als vallen, zweven en vliegen zijn weldegelijk in het beeld verankerd.

Meteoriet

Met een beetje fantasie kan men in de zwerfkei een meteoriet zien die met veel kracht en vaart is terechtgekomen op een stapel staalplaten. De metalen vellen zijn onder de druk en het geweld van de vallende kei geplet en vervormd.

Het beeld dat in 1977 in opdracht werd vervaardigd bij de nieuwbouw van het Rijksarchief Overijssel, bestond aanvankelijk uit platte bladen van cortenstaal op een bed van losse kiezels.

Remake

Vanwege het doorroesten van de stalen platen werd in 1985 besloten tot een remake. Onder de zwerfkei werden gekrulde roestvrij stalen platen aangebracht en het kiezelbed werd vervangen door een sokkel.

Naast de fascinatie voor lucht en luchtbewegingen ontwikkelde Boezem ook een bijzondere affiniteit met spiritualiteit. Niet voor niets gebruikte hij de plattegrond van de gotische kathedraal van Reims als basis voor één van zijn kunstprojecten.