Boone, André / Het huisje / 1994

Zwolle-Zuid, Bgm. Van Walsumlaan, Kinderdagverblijf Catalpa, Oldenelerlanden

In het geassembleerde beeld Huisje dat in 1994 werd geplaatst bij kinderdagverblijf Catalpa in Zwolle Zuid, zet André Boone (Akersloot, 1956) de gestileerde vogel niet ín maar pontificaal óp het vogelhuisje. Een duidelijker verwijzing naar de vrijheidslievende vogel is nauwelijks denkbaar.

Ook associaties met vogelvrije gedachten en geluiden dringen zich op. Dat is precies wat de kunstenaar wil bereiken. Hij onderstreept dat zijn beelden nooit voor één gat te vangen zijn en dat associaties altijd zo vrij zijn als een vogel.

Gezien worden

De beelden van André Boone zien er fris en eigentijds uit. De vormvereenvoudigingen en de heldere kleuren dragen bij aan de overzichtelijkheid en herkenbaarheid van de samengestelde beeldelementen. Maar achter die herkenbare eerste indruk gaan dieper liggende betekenislagen schuil.

De beelden van Boone gedragen zich als blikvangers. Ze gaan de competitie aan met torens, obelisken, monolieten, totempalen en andere opwaarts gerichte eyecatchers. Ze willen gezien worden. Ze reiken naar het hogere en beheersen de omgeving waarin ze zijn geplaatst.

Kinderlijke eenvoud

Kunst- en cultuurhistorisch besef loopt als een rode draad door het werk van Boone. De wetenschap dat zijn beeld Huisje bij een kinderdagverblijf geplaatst zou worden, heeft hem aangespoord tot bescheidenheid in maatvoering en eenvoud in vormgeving, maar de navelstreng met zijn complexe beelden (zoals Le Chêne op de hoek Spoolderbergweg / Oude Veerweg) is niet rigoureus doorgesneden.

Dat bewijzen de aansporingen om associaties de vrije teugel te geven. De kunstenaar heeft een voorkeur voor ongewone combinaties die even stevige als onvoorspelbare verbindingen met elkaar aangaan. Ook op het niveau van kinderlijke eenvoud kan hij daar goed mee uit de voeten. André Boone, Akersloot 1956, Enschede