Faber, Ellen / Valleikijker / 1990

Materiaal: beton

Locatie: Zwolle-Zuid (Zwarteweg/Vrouwenlaan)

Tegenwoordig woont en werkt zij in Amersfoort, maar na het voltooien van haar opleiding aan de kunstacademie in Kampen (1986) manifesteerde Ellen Faber zich aanvankelijk vooral in de omgeving van de toenmalige Overijsselse academiestad. De eerste presentaties van vrij werk waren te zien in Kampen en Heerde (1989) en nog datzelfde jaar kreeg zij de opdracht voor het maken van een beeld voor Zwolle-Zuid. Dat beeld (Valleikijker) werd in 1990 opgeleverd en een jaar later alweer verplaatst.

Papiersnijwerken

Het beeld Valleikijker was voor Ellen Faber een bijzondere opdracht, want zij maakte destijds vooral kwetsbare binnenbeelden en nog steeds is papier een dankbaar beeldmiddel waarmee ze veel werkt. Opvallend gegeven is dat zelfs in het oerdegelijke en standvastige beeld Valleikijker de specifieke eigenschappen van papier verankerd zijn. Het object bezit een sterke relatie met de lichtgewicht papiersnijwerken die Faber later vervaardigde (en nog steeds maakt). De geometrische vormentaal refereert aan eenvoudige vouwkunst die iedereen kent: hoedjes, bootjes en vliegtuigjes van papier.

Lichtvoetigheid

De beelden, reliëfs, collages, installaties en andere kunsttoepassingen van Faber benadrukken dat vindingrijke vormgeving voor haar belangrijker is dan het openbaren van een inhoudelijk verhaal. Haar denk- en werkwijze zijn heel sterk vormgericht en door het materiaal gestuurd. Zelfs wanneer haar ideeën worden uitgewerkt in duurzame materialen als brons en rvs, behouden ze de fragiliteit en lichtvoetigheid van papier. De beelden geven onmiddellijk alle terzake doende informatie prijs. De eerste indruk is beeldbepalend.

Vouwen

In haar werk combineert Ellen Faber inventiviteit met effectiviteit. De traditionele sculpturale handelingen (het noeste hakken, schuren, zagen en polijsten) zijn vervangen door vouwen, knippen, plakken en schroeven. Toch is er sprake van ‘pure’ beeldhouwkunst. Het sculpturale denken vormt de basis voor ruimtelijk werk dat vaak een sterke relatie bezit met schrift. De veelzijdigheid van de kunstenares blijkt zowel uit haar materiaalgebruik als uit haar vormentaal. Naast geometrisch abstracte objecten maakt zij onder meer figuratieve papiersnijwerken die gedragen worden door teksten.