Horst, Josef van der / Neonsculptuur Geloof, hoop en liefde / 1999

Assendorp, Assendorperstraat

De kleuren van de neonsculptuur (blauw, geel en rood) refereren aan de drie elementen geloof, hoop en liefde die het religieuze denken en handelen bepalen. Bijna terloops laat de kunstenaar zien dat een romantische visie voor hem even belangrijk is als religieus besef.

Met de speelse lichteffecten verwijst hij niet alleen naar christelijke symboliek, maar zoekt hij ook de betovering, de bekoring en de verwondering.

Galmgaten

De lichtlijnen krioelen speels door de galmgaten van de monumentale klokkentoren. De neonsculptuur is ook bedoeld als een soort substituut voor de glas-in-lood ramen die in de kerk ontbreken.

Van der Horst compenseert dit gemis door de bijbelse vertellingen die vaak voorkomen in de glas-in-lood ramen te vervangen door lichtkunst die inspeelt op de geschiedenis en de oorspronkelijke functie van het kerkgebouw en op de persoonlijke fascinatie van de kunstenaar voor (klassieke) architectuur.

Geel

Indirect sluit de lichtsculptuur aan bij één van de eerste gevelversieringen in neonuitvoering, die in 1919 werd aangebracht bij de ingang van de Parijse Opéra. De combinatie van helder rood met een blauwe omlijsting werd destijds als een miraculeuze en betoverende ervaring gezien.

Aan de zogenaamde Opéra-kleuren (de meest gebruikte kleurencombinatie in neon signs) voegde Van der Horst geel toe, omdat de kleur van de hoop niet mocht ontbreken in het kleurengamma dat hij voor de kerk samenstelde.