Keijzer, Cees / Zuil / 1970

Materiaal: beschilderd beton

Locatie: Holtenbroek, Van der Capellen Scholengemeenschap (Lassuslaan)

Wie de naam van Cornelis Lucas Joannes (Cees) Keijzer googlet of opzoekt in een encyclopedie krijgt onder meer te lezen dat de beeldhouwer uit Wouw (bij Roosendaal) gerespecteerd wordt om zijn degelijke metaalplastieken. Vóór het gebouw van de Van der Capellen Scholengemeenschap aan de Lassuslaan in Holtenbroek staat een zuil van geschilderd beton die er niet minder solide uitziet dan de geroemde metaalplastieken. De zuil heeft al heel wat stormen doorstaan en is onlangs opnieuw geschilderd in de nieuwe kleuren van de buitengevels van het schoolgebouw.

Moderne obelisk

Cees Keijzer (1927 – 1990) volgde zijn opleiding tot beeldhouwer aan kunstacademie Sint Joost in Breda en was onder meer lid van de BKS in Tilburg. De betonnen zuil werd als slagroom op het toetje in 1970 pontificaal geplaatst voor het splinternieuwe gebouw van de toenmalige Rijksscholengemeenschap. Hoewel de kunstenaar veel waarde hechtte aan de omschrijving Zuil, bezit de betonnen monolithische kolos van negen meter hoog alle kenmerken van een moderne obelisk of een constructivistische totem. Feitelijk bestaat het beeld uit twee verticale vormen met dwarsverbindingen op verschillende niveaus.

Stapeling

De stapeling van vierkante blokken verwijst nadrukkelijk naar onderwijskundige doelen. In een school wordt gebouwd aan een stevig fundament voor de toekomst door kennis op kennis te stapelen. Het aanleren van degelijke en bruikbare vaardigheden gaat gepaard met interacties die op allerlei niveaus plaatsvinden. De dwarsverbindingen in de geometrische kolom symboliseren de kruisbestuivingen en wisselwerkingen die bijdragen aan de gewenste vermeerdering van kennis en ervaring. Het beeld van grijs beton werd in de jaren 90 beschilderd en is nog steeds een schoolvoorbeeld van het geometrisch-abstracte denken dat de constructivistische kunst van Cees Keijzer beheerste. Het creëren van samenhang en evenwicht loopt als een rode draad door zijn oeuvre en is ook kenmerkend voor dit onverzettelijke beeld.