Killaars, Piet / Ritme / 1982

Binnenstad, Goudsteeg

Piet Killaars (Tegelen, 1922) vestigde zich in 1951 in Maastricht waar hij sindsdien woont en werkt. Hij werd opgeleid tot beeldhouwer aan de Kunstnijverheidsschool (Stadsacademie) en de Jan van Eyck Academie in Maastricht, waar hij onder meer les kreeg van de befaamde Belgische kunstenaar en alom gerespecteerde docent Oscar Jespers.

Mens en natuur

In 1961 werd de culturele jongerenprijs van de provincie Limburg aan hem toegekend. In een deel van zijn (vroege) werk staat de verhouding tussen mens en natuur centraal.

Kenmerkend in die beginperiode is de verbeelding van natuurvormen die organisch (soms verstild en soms grillig) met elkaar lijken te vergroeien.

Beweging en ritme

Later verbreedde Piet Killaars het spectrum van onderwerpen. Vanaf beginjaren zeventig focuste hij zich steeds nadrukkelijker op de verbeelding van beweging en ritme. In dit perspectief moet ook het beeld Ritme gezien worden.

Killaars baseerde zijn ‘zwevende’ beweging op de hand- en armbewegingen van een dirigent in actie.

Groeikracht

Het ritmische element fungeert als drager van de melodieuze beweging. Het hoofdthema dat het latere werk van Piet Killaars beheerst, hangt samen met de overweging dat het uitdrukken van menselijke activiteit en vitaliteit evenals de onstuitbare groeikracht van de natuur te herleiden is tot een voortdurend ritme van komen en gaan.

Die cyclische beweging, het eeuwig golven van de zee en de armbewegingen van de dirigent geven aan dat alles stroomt, verandert en voortdurend in beweging is. De stelling van Heraclitus (panta rhei) wordt steeds opnieuw bewezen.