Lamers, Herman / De glazen engel / 2010

Binnenstad, Grote Markt

Aartsengel Michaël is beeldbepalend voor de geschiedenis van Zwolle. Niet voor niets staat de glazen gestalte vlakbij de Grote Kerk of Sint Michaëlskerk in het kloppende hart van de stad.

Op één van de kleine torens van die kerk staat een bronssculptuur van een aanvliegende engel met getrokken zwaard. Ook dat is aartsengel Michaël. Het beeld van Lamers is in zekere zin een eigentijdse reactie op de historische voorganger.

De ontheemde engel

Het zwaard is hem ontnomen en hij draagt moderne kleding. De nieuwe engel kijkt een beetje verlegen om zich heen, alsof hij zich niet goed raad weet met zijn omgeving en met de taferelen die zich op het plein afspelen.

De tijden zijn veranderd. De ontheemde engel probeert zijn positie te bepalen in de nieuwe situatie en zijn weg te vinden in het hedendaagse tijdsgewricht.

De glazen engel slaat een brug tussen verleden en heden. Hij verbindt de geschiedenis van de plek met de actualiteit. De transparante verschijning benadrukt de kwetsbaarheid van de engelachtige gestalte en geeft aan dat de engel weliswaar op de moderne mens líjkt, maar tegelijk ook een staat van onthechting reflecteert.

Stadspatroon Sint Michaël gedraagt zich als mens tussen de mensen, maar kan niet de indruk wegnemen dat hij toch anders is. Zijn lucide verschijning suggereert dat hij zomaar ineens gevlogen zou kunnen zijn.

Blikvanger

Het ‘anachronistische’ beeld op de Grote Markt is een opmerkelijke blikvanger. De glassculptuur is laag voor laag opgebouwd met onderling verlijmde glasplaten.

In korte tijd verwierf het veelbesproken beeld de status van een eyecatcher die veel voorbijgangers uitdaagt tot het inlassen tot een fotomoment. Wie zich niet bij de engel op de Grote Markt heeft laten fotograferen, is niet in Zwolle geweest.

(Reproductierechten via Pictoright.)