Zwolle-Zuid, Munterkamp, Park Gerenlanden
Opmerkelijk is de grafische uitstraling van de staalconstructies en de vormentaal van Lixenberg. De kunstenaar gaat zó inventief met zijn beperkte vormenvocabulaire om, dat hij erin slaagt om stereotypen te voorkomen.
Doelbewust heeft hij het aantal basisgegevens gereduceerd om de overzichtelijkheid van zijn systeem te garanderen. Het voorstellingsvermogen van iedereen die met Lixenbergs beelden in de openbare ruimte wordt geconfronteerd, wordt niet al te zwaar op de proef gesteld.
Context
Aan de hand van drie basiscomponenten bouwt de kunstenaar eindeloos door zonder in herhalingen te vervallen. Cirkel, driehoek en vierkant veranderen voortdurend van hoedanigheid, evenals de context waarin ze geplaatst zijn en de metamorfoses die ze hebben ondergaan.
Materiaalgebruik en beeldmanipulatie bieden de kunstenaar voldoende handvaten om te blijven variëren op een beperkt aantal formele vertrekpunten.
Statements
In zijn fundamentele beeldhouwkunst gaat Cyril Lixenberg uit van consequente uitgangspunten, minimale ingrepen en een concreet referentiekader. Zijn beeldende statements laten zich goed combineren met landschap en (moderne) architectuur. Zowel in oude binnensteden als in gloednieuwe buitenwijken beantwoorden de beeldtekens van Lixenberg aan een eigen en oorspronkelijke functionaliteit. Ze scheppen orde en dragen bij aan de overzichtelijkheid van de ruimte.