Matacin, Meri / Buurpraatje / 1987

Berkum, Boerhaavelaan

Beeldhouwster Meri Matacin (Sibenik, 1952) heeft de menselijke maat goed in het oog gehouden. Door de twee gestalten iets te verkleinen ten opzichte van de werkelijkheid wordt het tafereel nog gemoedelijker en losser dan het al is. Het beeld staat er niet om voorbijgangers te intimideren, maar om hen een vertrouwd gevoel te geven.

Toch heeft de beeldhouwster die in 1974 vanuit voormalig Joegoslavië naar Nederland kwam, geen natuurgetrouwe weergave van de werkelijkheid nagestreefd. De vrouwenfiguren zijn gestileerd. Doelbewust focust Matacin de aandacht op de lichaamshouding en niet op de gelaatsuitdrukking. In het beeld van de twee vrouwen zoomt zij nadrukkelijk in op harmonie en symmetrie.

Formeel gezien houden de twee vrouwen aan weerszijden van de schutting elkaar in balans. Ze vullen elkaar aan en die complementariteit van de figuren garandeert de gewenste samenhang in het beeld.

Figuratieve traditie

Na een studie aan de school voor toegepaste kunsten in Split vervolgde Meri Matacin haar opleiding respectievelijk aan de kunstacademies AKI (Enschede) en Minerva (Groningen). Haar beeldhouwkunst is sterk geworteld in de figuratieve traditie. Waar dat de plasticiteit en zeggingskracht van het beeld ten goede komt, past zij vormvereenvoudiging of abstrahering toe.

Zo worden in het beeld van de twee vrouwenfiguren de rondingen en sierlijke lijnen extra aangezet, terwijl het hoofd van beide vrouwen verkleind is en de armen gereduceerd zijn tot vormelementen die elegantie en evenwicht versterken.