Puckey, Thom / De boog / 2009

Stadshagen, Twistvlietpad

In 2001 begon Thom Puckey (Crayford, 1948) aan zijn vierdelige beeldencyclus voor Stadshagen. In diezelfde periode maakte zijn autonome werk nieuwe ontwikkelingen door. De vrij lange periode tussen het maken van ideeënschetsen en de voltooiing van de beelden die langs het Twistvlietpad werden geplaatst, dwong de kunstenaar af en toe om ‘in zijn geest achteruit te lopen’. Voor het project in Stadshagen maakte hij de modellen voor alle beelden één op één.

Scheppingsproces

Gedurende het arbeidsintensieve scheppingsproces werden geregeld veranderingen en aanpassingen doorgevoerd. ‘De Boog’ is één van de beelden uit de vierdelige cyclus. Het werd in 2007 zwaar beschadigd toen er een auto tegenaan reed.

De schade was zó groot dat het beeld niet ter plekke kon worden gerestaureerd. Het moest worden weggehaald. In overleg met de gemeente besloot Puckey het beeld opnieuw te maken. Hij begon daar in 2008 mee.

In augustus 2009 werd het nieuwe beeld geplaatst, zodat de cyclus nu weer compleet is. Evenals het wiel, de smeltende zon en het vliegtuig dat getransformeerd is tot een wolkenformatie, is ook de boog een echte blikvanger. Het beeld openbaart een merkwaardige metamorfose.

De boogvorm bestaat uit twee delen die halverwege in elkaar overgaan. Een zilverkleurige boom van aluminium wordt getransformeerd tot een dikke bundel elektriciteitsdraden die aan de overkant van het fietspad in de bodem verdwijnt en zich voegt bij alle andere kabels die tijdens de bouw van de woonwijk in de grond gelegd zijn.

Kortsluiting

Het beeld dat door een aluminiumgieterij in Italië is uitgevoerd en gedeeltelijk is beschilderd, verbindt de oude en de nieuwe functie van het gebied met elkaar.

Oerboom en moderne technologie reiken elkaar halverwege de boog de hand, maar dat proces verloopt niet zonder een onvermijdelijke vorm van kortsluiting.

Als gevolg van de tot stand gebrachte verbinding ontstaat een ongebruikelijk spanningsveld waarin de magie van de dingen is uitgekristalliseerd. Evenals de drie andere beelden haakt ook ‘De Boog’ in op gegevens, omstandigheden en overleveringen waarmee de kunstenaar geconfronteerd werd toen hij zich in de geschiedenis en oorsprong van Stadshagen verdiepte.