Santen, Joost van / Gedenkteken / 2011

Berkum, Kranenburgweg

In dit licht gezien, is de plaatsing van een algemeen gedenkteken op begraafplaats Kranenburg een logische stap. Het gedenkteken is er in de eerste plaats voor nabestaanden van overledenen voor wie er voorheen geen concrete plek was om gestorven dierbaren te gedenken, bijvoorbeeld omdat de as van de overledenen verstrooid is of omdat zij op een plaats ver weg begraven zijn.

Herinnering

Om te voorzien in de behoefte aan een fysieke herinneringsplek ontwierp Joost van Santen (Amsterdam 1929) een kunstwerk voor de structuurtuin van uitvaartcentrum Kranenburg. Het gedenkteken bestaat uit een lichtobject met drie gedenkzuilen. Het lichtobject is gemaakt van gekleurd glas.

Doordat de glasplaten gezandstraald zijn, worden de bijzondere licht- en kleureffecten versterkt. Op de glazen gedenkzuilen kunnen plaatjes worden aangebracht met teksten die de herinnering aan overleden dierbaren levend houden.

Lichtobject en gedenkzuilen zijn uitgevoerd door Van Tetterode Glas, een bedrijf dat intensief samenwerkt met beeldende kunstenaars.

Het gewaarworden van licht als deel van het universum is voor lichtkunstenaar Joost van Santen een inspirerend gegeven. Hij ontwierp tientallen ‘Light Spaces’: plekken waarbinnen hij het licht modelleert met behulp van glasobjecten, kleurenfilters, reflectiemateriaal, projecties of andere fysieke ruimtelijke ingrepen.

Lichtkunst

In Nederland zijn de lichtstraten, lichtorgels, lichtmodules en lichtobjecten van de kunstenaar geliefd. Sinds 1970 voerde hij meer dan vijftig monumentale opdrachten in de openbare ruimte uit.

Voor het Museumplein in Amsterdam ontwierp hij het monument voor de vrouwen van Ravensbrück en in de kantine van het stadhuis van Zwolle realiseerde hij een lichtwand. Daarnaast zijn tientallen hoofdkantoren, kerken en scholen in Nederland verfraaid met zijn lichtkunst.

Joost van Santen werkte onder meer in Florence en Rome en op Kreta. Hij studeerde aan de Rijksakademie in Amsterdam, waar hij les kreeg van Jos Rovers. Aanvankelijke werkte hij als schilder en tekenaar, maar al snel verlegde hij zijn aandacht naar mozaïeken en glaskunst.

Hij groeide uit tot een van de meest toonaangevende kunstenaars op het gebied van lichtkunst in Nederland.