Schabracq, Alexander / Au Bain Marie / 1987

Zwolle-Zuid, Oldeneelallee/Democratenlaan

In zijn vroege totemachtige beelden verwerkte Schabracq (Arnhem, 1957) allerlei paradoxale beeldelementen en vondsten met een objets trouvés-achtige inslag.

Met zijn recalcitrante en dubbelzinnige beeldhouwkunst provoceerde hij de kijker op een lichtvoetige manier. In het carnavaleske en kleurrijke beeld Au bain Marie, dat aanvankelijk op veel weerstand stuitte bij de bewoners van Zwolle Zuid, handhaaft de kunstenaar het principe van de totemachtige stapeling. Ook de inhoudelijke dubbelzinnigheid is volop van toepassing, evenals de relatie met assemblagetechnieken en toevalseffecten.

Associaties

In het werk van Schabracq draait alles om het oproepen van associaties. De ludieke opeenstapeling van vormelementen zorgt in combinatie met het gebruik van felle en zoete kleuren voor een hoog hilarisch gehalte. Het is niet moeilijk om er vormverwantschap met kinderspeelgoed, etalagepoppen, meubilair of huishoudelijke voorwerpen in te zien. Zo duiken in het midden van Au bain Marie een pan en een schaalvorm op.

In het spraakmakende beeld zijn ook elementen met menselijke en/of dierlijke kenmerken verwerkt. Ogenschijnlijke willekeur en schijnbare tegenstrijdigheid dragen bij aan de avontuurlijke beleving van beeldhouwkunst die nooit voor één gat te vangen is.

Materiaalfreak

Schabracq (die ooit samenwerkte met Jean Tinguely en diens vriendin Niki de St. Phalle) is een materiaalfreak met ongebreidelde combinatiedrift. Hij manifesteert zich als exponent van een postmoderne kunstenaarsgeneratie die vrijpostig gebruikmaakt van overgeleverde culturele invloeden. Hij leent en citeert naar hartelust en brengt ongebruikelijke combinaties tot stand.

De vreemdsoortige beeldelementen gaan op in een ongewone, uitbundige en barokke wereld. In Schabracq’s snoepwinkel wordt de koopwaar zó verleidelijk geëtaleerd dat iedereen er hebberig van wordt.