Schabracq, Alexander / The world is a stage / 2006

Holtenbroek, Palestrinalaan/Bellinistraat

Theatrale aanpak is Alexander Schabracq (Arnhem, 1957) niet vreemd. De kunstenaar die woont en werkt in Amsterdam, schuwt overdaad, decoratie, uiterlijk vertoon en theatrale setting niet.

Hij haalt ongeremd herinneringen op aan extravagante kostuums en uitbundige decors. Exotische verentooi, boeddhabeelden, opgezette dieren, bontgekleurde boa’s, toeters en bellen, neonlicht, glitter en glamour zijn eerder regel dan uitzondering. Niet voor niets noemde hij één van de objecten die hij in 1987 voltooide: Ecstatic Fever. In bijna al zijn objecten propt hij een stevige portie koortsachtige extase.

Uitbundig

Schabracq is een materiaalfreak met ongebreidelde combinatiedrift, een ongeleid projectiel dat alle kanten opschiet. In The world is a stage combineert hij diverse materialen tot een uitbundig beeld dat de functie van podium en decor verenigt.

Een roze wolk, een schilderijlijst, een geel plusteken, Jugendstilachtige krullen die buiten de kaders van de lijst voortwoekeren in de vrije ruimte en een comfortabele bronzen fauteuil vormen een schouwtoneel dat iedereen in Holtenbroek kan betreden, bespelen of als eretribune kan gebruiken.

Postmoderne generatie

Alexander Schabracq is de exponent bij uitstek van een postmoderne kunstenaarsgeneratie die vrijpostig gebruik maakt van overgeleverde kunsthistorische invloeden. Hij leent en citeert naar hartenlust en maakt ongebruikelijke uitbundige combinaties waarin allerlei elementen opgaan in een nieuwe, barokke wereld die is samengesteld met materialen en (beeld)fragmenten uit heden en verleden.

Alles kan en alles mag. Alles draait om het scheppen van een verleidelijke etalage waarin ongekende mogelijkheden zó worden uitgestald dat ze voor iedereen bereikbaar zijn.