Snoeck, Jan / Zonder titel / 1999

Berkum, Dr. Van Heesweg (Isala Klinieken)

De vrolijke, gestileerde menselijke gestalten in heldere kleuren hebben in belangrijke mate bijgedragen aan het beeld dat de buitenwereld van Jan Snoeck heeft gekregen.

De kleurrijke mensfiguren met grote neuzen werden het handelsmerk bij uitstek van de kunstenaar die altijd heeft aangegeven dat het gebruik van kleur voor hem de slagroom op het toetje is. Hij werkte in allerlei metalen.

Naast ruimtelijk werk maakte hij zeefdrukken en multiples die als relatiegeschenk worden gebruikt. Handgeknoopte wollen tapijten, doosjes met pop-up kaarten, urnen en vazen onderstrepen dat hij zijn neus niet ophaalt voor het maken van laagdrempelige kunst die door een groot publiek gewaardeerd wordt.

Moeite

De kunstelite heeft daar altijd moeite mee gehad en kunsthistorici vonden het lastig om het werk van de onafhankelijke geest in te delen bij een groep of stroming.

Toch heeft het de Haagse kunstenaar nooit ontbroken aan erkenning. Tientallen beelden in de openbare ruimte die overal in Nederland verrezen, getuigen daarvan, evenals de omvangrijke solotentoonstelling in Museum Beelden aan Zee in het voorjaar van 2007.

Beeldtaal

Snoecks ontdekking van de ongekende mogelijkheden van keramiek kwam voort uit experimenten met het gieten van beton, gips en polyester die hij begin jaren zestig uitvoerde.

Na zijn opleiding bij Zadkine in Parijs, zocht Snoeck naar een eigen beeldtaal met een sterke focus op kleur. Het gebruik van polyester voldeed maar half. Die kunststof was plakkerig en stonk. Keramiek bood uitkomst. Via de Porceleyne Fles in Delft kwam Snoeck midden jaren zestig in contact met de initiatiefnemers van Structuur 68.

Dankzij dit gerenommeerde keramiekatelier, dat werd opgericht door Henk Trumpie en Jacques van Gaalen, heeft hij tal van ideeën kunnen realiseren.