Volten, André / Rotatie / 1968

Rotatie, 1968

André Volten

Materiaal: aluminium

Locatie: bedrijfsverzamelgebouw, Blaloweg

‘Het kan verkeren,’ zei dichter Bredero al in het begin van de 17de eeuw. Die relativerende opmerking is zeker van toepassing op het kunstwerk dat in 1968 werd aangebracht op de voorgevel van het destijds nieuw gebouwde hoofdkantoor van Tijl krantenuitgeverij aan de Blaloweg in Zwolle. Het gebouw staat er nog steeds en ook het gevelkunstwerk is nog aanwezig en in tact. Het pand is nu een bedrijfsverzamelgebouw. De huidige bewoners hebben de gevel en het kunstwerk, dat door de vorige gebruikers nogal misbruikt werd als ophangsysteem, in ere hersteld.

Gebogen lijnen

Het kunstwerk werd ruim 40 jaar geleden gemaakt door een kunstenaar die inmiddels geschiedenis heeft geschreven met zijn constructivistische beelden: André Volten (Andijk 1925 – Amsterdam 2002). De vier gebogen lijnen die de gevel sieren zijn ‘minimalistisch’ tot op het bot. André Volten, die vooral naam maakte met zijn gelaste sculpturen van korte en lange balkstukken, is niet geïnteresseerd in de poëtische uitstraling van een sculptuur maar in de architectonische eigenschappen. Hij realiseerde zijn objecten grotendeels in samenwerking met architecten en stedenbouwkundigen. Het industriële karakter van zijn gevelkunstwerk Rotatie paste perfect bij de eerste gebruikers van het gebouw waar niet alleen journalisten werkten maar ook drukpersen op volle sterkte draaiden.

Bolle kromming

Het contrast tussen de twee holle (naar binnen gebogen) metalen lijnen en de twee lijnen met een bolle kromming is kenmerkend voorde formele aanpak van André Volten. Hij zocht en vond dynamiek in uiterst effectieve en minimale ingrepen. In onderlinge samenhang beschrijven de vier lijnen een roterende beweging die aansluit bij de werking van de rotatiepersen die ooit in de productiehallen van Tijl stonden. Volten wordt gezien als één van Nederlands bekendste omgevingskunstenaars. Aanvankelijk manifesteerde de zoon van een IJsselmeervisser zich als schilder, maar hij maakte al snel de switch naar driedimensionale kunst. Zijn voorbeeldfunctie is onomstreden. Vormonderzoek staat steeds centraal in zijn werk.